Banner
Du er her: Forside / Lommedalsbanen

Lommedalsbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
1 km Gundershogget stasjon Smutterud stasjon Museumsbane
Lommedalsbanen er en tusen meter lang museumsjernbane i Lommedalen i Bærum. Jernbanen ble bygget for å vise frem forskjellige typer jernbanemateriell brukt i industrien for allmennheten. Lommedalsbanen er Norges første museumsjernbane med en sporvidde på 600 millimeter.
< >
Gundershogget stasjon
.
Lommedalsbanens historie startet i en hage på Haslum i 1957. En jernbaneentusiast ønsket å bevare gammelt materiell fra smalsporede gruve- og anleggsbaner for ettertiden. Etter først å ha mottatt en tralle fra et veianlegg på Krokskogen under andre verdenskrig, ble damplokomotivet «Bjørkaasen» mottatt som en gave i 1968. Lokomotivet, som tidligere ble brukt ved Bjørkaasen Gruber i Ofoten, ble først transportert til Bestum før den havnet på Haslum i 1973. Samme år etableres Haslum Lokale Jernbane.

Flytting
I 1977 suppleres samlingen med et diesellokomotiv. For å bevare det gode forholdet til naboene, flyttes materiellet til Lommedalen året etter. I 1979 legges 45 meter med spor. 3. oktober 1981 åpnes en 150 meter lang jernbanestrekning fra Gundershogget til Hagan. 25. august 1984 har banen blitt forlenget opp til Bjørkåsen som blir ny endestasjon. Lommedalsbanen har nå en lengde på 220 meter. Samtidig flyttes damplokomotivet «Bjørkaasen» til Lommedalen.

Forlengelse
26. juni 1987 blir stiftelsen Lommedalsbanen opprettet. 10. oktober samme år åpnes museumsjernbanen for persontransport og blir den første museumsbanen i Norge med en sporvidde på 600 millimeter. I 1991 forlenges jernbanen til Smutterud som blir ny endestasjon.

Passasjerrekord
1. januar 2007 blir stiftelsen Lommedalsbanen en konsolidert avdeling av Akershus Fylkesmuseum, i dag kjent som MiA – Museene i Akershus. I 2013 passerer Lommedalsbanen 90 000 besøkende.
comments powered by Disqus