Banner
Du er her: Forside / Bergensbanen

Bergensbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
471 km Roa stasjon Bergen stasjon Operativ
Bergensbanen er nok den vakreste av alle jernbanestrekninger i Norge. Med sine opprinnelige 183 tunneler og 100 kilometer over tregrensa, gjør den også til den mest spennende strekningen å tilbakelegge til fots.
< >
Hønefoss stasjon 1900
.
Da Fridtjof Nansen besluttet å gå på ski over Hardangervidda i 1884, dannet han grunnlaget for det som senere skulle bli jernbanetraséen mellom Bergen og Kristiania. Nansen gjorde terrenget mellom fjellet kjent for politikerne på Stortinget. Det var nemlig ulike meninger om hvor strekningen burde gå. Skulle Bergensbanen legges langs Sognefjorden eller Hardangerfjorden? Eller skulle den plasseres over Hemsedalsfjellet? Valget falt til slutt på Hardangervidda. I 1884 ble første del vedtatt bygget fra Voss til Taugevatn som ligger 1301 meter over havet. Mellom Bergen og Voss eksisterte det allerede en smalsporet jernbane. I årene som fulgte ble linjen gradvis forlenget østover før den endelig ble offisielt åpnet 27. november 1909.

Omlegginger
Bergensbanen er i dag på over 471 kilometer og regnes som strekningen mellom Roa i Oppland til Bergen i følge Bane NOR. Årsaken er at togene opprinnelig fulgte Gjøvikbanen fra Oslo gjennom Nordmarka til Roa og derfra videre via Jevnaker til Hønefoss. Etter 1984 ble persontrafikken rutet via Drammen i stedet som er et mer befolkningsrikt område, enda strekningen ble 35 kilometer lenger. Når Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss åpner i 2024, vil reisetiden på Bergensbanen bli redusert med nesten en time.

Mange hindre
Å rusle Bergensbanen er krevende. Første hindring er den sterkt trafikkerte Riksveg 7 som går oppover Hallingdal. Dalen er enkelte steder såpass smal at det ikke finnes andre alternativer enn å følge veien. Når vogntog suser forbi deg i 80-sonen, gjelder det å presse seg inntil autovernet. Veien over Hardangervidda er overraskende nok den enkleste. Rallarvegen ble bygget som en anleggsvei på slutten av 1800-tallet for å frakte utstyr til byggingen av Bergensbanen. Denne benyttes stort sett av syklister i dag og består av grusveier. Dette gjør den til en behagelig strekning å gå. Turisthytter og høyfjellshoteller ligger i kort avstand fra hverandre i tillegg til sesongåpne småkaféer underveis. Den største hindringen på fjellet er den over fem kilometer lange Gravhalstunnelen mellom Myrdal og Upsete. Her må en klatre over fjellet på umerket sti for å komme seg rundt, noe som ikke er å anbefale hvis været er dårlig. Den største hindringen blir allikevel sluttfasen. Sørvest for Evanger i Hordaland finnes det ingen andre veier videre enn gjennom bil- og jernbanetunneler grunnet stupbratte fjellsider. Løsningen blir å gå en større omvei over fjellet til Kvamskogen. Dette er såpass langt at en må overnatte til fjells. Veien videre er ikke særlig enklere med de mange veitunneler som nye hindre. Her gjelder det å planlegge godt, sjekke kartet og være forberedt for å komme seg rundt. Selve sluttfasen er den fantastiske Gamle Vossebanen rundt Garnes og Nestun hvor det periodevis kjører veterantog.
Sponsor:
comments powered by Disqus