Banner
Du er her: Forside / Vestfoldbanen / Sandefjord–Larvik

Sandefjord–Larvik

Distanse: Tidspunkt: Terreng: Nivå:
24 km Asfalt, stier og grusveier Middels
Dette er en etappe som byr på mye historie. Ved kommunegrensa passeres de gamle steinsettingene på Istrehågan som er en gammel gravplass fra jernalderen. Flere utgravingsfelt passeres ved Kaupang som regnes for å være Norges første by.
< >
Kaupang
.
Det var første juledag og jeg skulle fortsette på etappen jeg hadde avbrutt dagen før. Den opprinnelige planen var å gå fra Torp til Larvik på selveste julaften, men uværet hindret meg i å fortsette. Det var en dårlig idé å gå i kuling med en sekk på 18 kilo full av julegaver. Denne dagen var det sol og blå himmel. I tillegg hadde jeg fått med meg Halvor på turen.

Sterk vind
Det blåste fortsatt ganske kraftig da vi steg av toget i Sandefjord i tolvtiden. Jeg knøt derfor hetta godt rundt hodet før vi fortsatte langs Skiringssalveien.
– Jeg tror det lå en holdeplass i dette området, sa jeg da vi passerte Sandefjord videregående skole.
Vi speidet nå etter rester av både leskur og plattform langs Skiringssalveien som fulgte jernbanen tett.
– Der er den! utbrøt Halvor.
Det var visst falsk alarm. Et veltet skur lå langs noe som liknet en plattform, men det var visst bare et avfallskur. Det var vinden som hadde vært på ferde.

Grammatisk korrekt
Det begynte å blåste så kraftig at det ble tungt å fortsette. Kanskje vi burde ha gått i motsatt retning i stedet? Vi speidet nå etter brua som skulle føre oss over på andre siden av jernbanelinja. Der skulle nedlagte Jåberg stasjon ligge. Ville vi finne noen rester etter den mon tro? På veien passerte vi skiltet «Haralds Veteran- og Bruktbil» og la merke til at teksten var stavet riktig. Det varmet hjertene til to språknerder som oss. Vi hadde jo begge blitt kalde som følge av den sure vinden.

Jåberg stasjon
Et severdighetsskilt viste vei til Istrehågan etter at vi krysset jernbanelinja. Men før vi gikk dit, åpnet jeg UT.no-appen for å finne ut om Jåberg stasjon lå i nærheten. Den skulle visst ligge ved planovergangen som lå til høyre for oss langs en sidevei. Skuffelsen var stor da vi nådde frem. Det eneste som stod igjen var den gamle tomta. Vi snudde og fortsatte i retning av Istrehågan, Larviks svar på Stonehenge.

Istrehågan
Veien videre ble straks mer spennende. Det bar rett inn i skogen på grusvei og vi krysset kommunegrensa som skiller Sandefjord og Larvik. Vi fikk raskt øye på de runde steinsettingene. Istrehågan er en eldre gravplass fra jernalderen som inneholder tre steinsettinger i ring som stammer fra 400–600 e.Kr. To av steinsirklene er formet som et skip.
– Her ligger det en cache, sa Halvor.
Halvor driver med geocaching. Hver eneste dag uten opphold har han funnet en ny cache de siste 140 dagene. Denne dagen skulle ikke bli et unntak. Det ble allikevel jeg som fant cachen, men det nøyaktige stedet røpes ikke her. For de uopplyste så dreier hobbyen seg om å finne små bokser som ligger gjemt rundt i verden. Hvor de ulike cachene befinner seg, står nevnt på en egen nettside i form av GPS-posisjoner.

Lauve stasjon
Vi fortsatte på en gjørmete sti og merket at trærne ikke lenger vaiet. Vinden hadde visst løyet. Etter at vi kom ut av skogen, krysset vi jernbanen over en planovergang og fortsatte langs Skallebergveien i solnedgangen. Neste post på ruta var nedlagte Lauve stasjon. Det var enda lyst da vi omsider kom fram til den gule stasjonsbygningen som ble nedlagt i 1978. Jernbaneverket har lenge ønsket å rive bygningen, men den har nylig blitt oppusset som følge av lokal motstand. Det så faktisk ut som om stasjonen var bebodd da vi ankom bygget. En bil stod nemlig parkert utenfor godshuset. Vi tok noen bilder før vi fortsatte mot neste historiske post, nemlig Kaupang.

Storfangst
Vi tok av på Husebyveien som går rett ned til Kaupang. Halvor stanset foran et lite berg og ville vise meg noe.
– Bli med opp! ropte han.
Jeg gjorde som han sa og ble stående og se ut i mosen.
– Her fant jeg en ringnål av bronse, sa Halvor stolt.
Halvor hadde vært med på arkeologiske utgravinger på 1990-tallet ledet av Universitetet i Oslo. Og han hadde gjort storfangst.

Kaupang
Vi måtte tenne hodelyktene våre før vi fortsatte mot Kaupang, for nå hadde det blitt skikkelig mørkt ute. Etter å ha krysset jernbanelinja over ei bru, fortsatte vi videre på Kaupangveien. Det var dessverre for mørkt til å undersøke området, men vi fikk flott utsikt over bukta Kaupangkilen hvor de siste restene av dagslyset speilet seg i vannoverflaten. Himmelen glødet svakt orange. Selve stedsnavnet Kaupang betyr handelsplass og regnes som den eldste daterte byen i Norge.

Grøtting stoppested
Plutselig ringte Berit, mora til Halvor. De var på vei til familiemiddag i Sandefjord og ville ha Halvor med på laget. Det så ut som om jeg måtte fortsette frem til Larvik alene. Da vi ankom Grøtting, blinket en bil med lysende. Det var forfatteren Erling Pedersen som kom for å plukke opp sønnen sin, nemlig Halvor. Jeg fortsatte alene opp til en planovergang for å se om jeg fant rester etter Grøtting stoppested. Vestfoldbanen hadde i sin tid lokaltog som stoppet på mange småholdeplasser. Grøtting stoppested var en av mange stasjoner som tidligere lå mellom Larvik og Sandefjord. Jeg måtte nok returnere med uforettet sak, for det var for mørkt til å få øye på noe som helst.

Larvik stasjon
Jeg krysset Lågen over brua og kom frem til sidesporet mot Revet. Her tok jeg noen bilder av det gjengrodde godssporet før jeg fortsatte mot Larvik stasjon. Larvik var endestasjonen på Vestfoldbanen frem til 1882 da strekningen ble forlenget frem til Skien. Den gangen het strekningen for Jarlsbergbanen og var smalsporet. Den har også blitt omtalt som Grevskapsbanen. Den gamle stasjonsbygningen fra 1881 er i dag vernet. Stasjonsområdet legger beslag på et enormt område og består av mange sidespor. Hvor den nye stasjonen skal ligge når nytt dobbeltspor kommer på plass, har vært diskutert i lang tid. Skal stasjonen legges under bakken eller opp på ei bru? En ting er sikkert, og det er at en fjerning av dagens stasjonsområde vil bringe byen nærmere havna. Det vil nok være positivt for byutviklingen av Larvik.
comments powered by Disqus